תפריט
בלוגינג

איך משתלטים על זה? כך תעשי סדר בתמונות במחשב ובפלאפון ב- 4 שלבים

התקופה של ראש השנה תמיד גורמת לי לרצות להתנקות ולהתחדש. שנה חדשה – דף חדש. וזה נכון לגבי הכל – גם סדר במחשבות, בשאיפות, בחלומות וגם סדר פיזי – בבגדים ובבית.

אבל יש מקום אחד שאנחנו שוכחים הרבה פעמים לסדר אותו, והוא דווקא המקום שנוטה להתבלגן הכי הרבה – התמונות, הסרטונים והקבצים שיש לנו בפלאפון ובמחשב. אז החלטתי שראש השנה זו סיבה מעולה להפשיל שרוולים ולגשת למלאכה הלא פשוטה הזאת שנקראת לעשות סדר בתמונות.

יש לי המון תמונות. בכמויות. אני חושבת שלרובנו יש עומס מטורף של תמונות שחצי מהן בכלל לא רלוונטיות. כשהמצלמה בפלאפון כל כך נגישה ושתמונות וסרטונים זורמים כל היום בוואטסאפ קשה בכלל לחשוב שאפשר להצליח ליצור סדר בתמונות שלנו באופן שיחזיק מעמד.

אמנם זו משימה שמצריכה קצת משמעת – אבל היא בהחלט אפשרית!

יצירת סדר בתמונות

סדר בתמונות בעיניי חשוב לטווח הארוך משתי סיבות. גם כדי לשמור את כל הזיכרונות היפים שלנו, אבל גם כי ככל שנדחה את המשימה הזאת היא רק תהפוך קשה ומסורבלת יותר. במקרה הזה המשפט – למה לדחות למחר את מה שאפשר לעשות היום? הוא הכי רלוונטי שיש.

בשנים האחרונות אני עובדת לפי שיטה שכוללת 4 שלבים ליצירת סדר בתמונות שלי והיא הוכיחה את עצמה די טוב עד היום 😊 אז אם גם את מרגישה שאת כבר מאבדת שליטה על התמונות והסרטונים שיש לך במחשב ובפלאפון ומחפשת דרך להכניס את הכל לסדר – הפוסט הזה הוא בשבילך.

1. גיבוי

אנחנו לא רוצות לגלות שמחקנו מלא תמונות חשובות שלא מגובות לנו בשום מקום אחר. ולכן, השלב הכי הכי חשוב בעיניי הוא – גיבוי. לגבות תמיד את כל התמונות על כונן חיצוני (אני מגבה אותן אפילו על שניים). קניתי כונן חיצוני מעולה של 2 טרה (שטח עצום שיספיק לי לשנים רבות) שעליו אני מגבה את כל התמונות והמסמכים החשובים שלי.
אני מעדיפה כמה שפחות לשמור דברים על הלפטופ שלי כי לפטופ לא בנוי להכיל כ"כ הרבה אחסון וזה מאט אותו, מה גם שאי אפשר לדעת מה יקרה לו ותמיד עדיף שהכל יהיה מגובה. לפני שנה נרטב לי הלפטופ עם כל התמונות מהטיולים שלי בשנים האחרונות – שחצי מהן לא היו מגובות. רק בנס הצליחו לשחזר לי את הכל. מניסיון שלי – תחסכי את זה ותגבי הכל תמיד על כונן חיצוני ששמור במקום בטוח 🙂

אז ברגע שאני מתחילה פרויקט של ניקוי וסידור הפלאפון שלי אני קודם כל מגבה את כל התיקיות החשובות שבו על הכונן החיצוני (תמונות, מוזיקה, הורדות, וואטסאפ) ורק אז עוברת לשלב הבא.

בנוסף לכך, אני תמיד תמיד מגבה את התמונות שלי גם על ענן. אני משתמשת באנדרואיד ומאוד נוח לי לגבות את התמונות דרך google photos. גוגל עושה את זה באופן אוטומטי, אבל אם יש תיקיות נוספות שאת רוצה שהוא יגבה/לא יגבה חוץ מהמצלמה את צריכה להגדיר את זה. אני למשל מגבה גם את כל הסרטונים והמדיה בוואטסאפ אבל לא מגבה הורדות לפלאפון מפינטרסט למשל. אמנם הגודל של גוגל תמונות הוא מוגבל אבל הוא מספיק להמון המון שנים. זה באמת אחד הכלים המדהימים שגוגל יצר.

מסמכים חשובים, סריקות ושאר ירקות אני משתדלת לגבות ל- onedrive שאפשר לסנכרן אותו גם עם המחשב אם תוכנת ההפעלה שלך היא של Microsoft.

אקלקטיפ: זה הלינק לכונן החיצוני המעולה שהזמנתי מאמזון, הוא מהיר, מכיל שטח אחסון ענק וכמעט ולא שוקל ככה שהוא אידאלי לטיולים. 

איך לסדר תמונות במחשב

2. סינון

אחרי שגיבינו את כל התמונות והמסמכים החשובים שלנו צריך להתחיל לסנן. אין ספק, זה השלב המאיים והמפחיד ביותר ואת בטח שואלת את עצמך איך מתמודדים עם כמויות אדירות כל כך של מידע וקבצים? אבל עם כמה שזה מאיים בהתחלה – זה אפשרי! 💪

2 צעדים לסינון וארגון התמונות

א. שימוש בתוכנה למיון תמונות

יש המון תוכנות שם בחוץ שיכולות לסייע לך למיין את התמונות שלך במהירות, לאתר כפילויות, לזהות מיקום ותאריכים ועוד ועוד. הבעיה – רובן בתשלום. אני השתמשתי בתוכנה כזאת שנתנה 30 יום תקופת ניסיון. זה כמובן לא הספיק לי כדי לסיים את פרויקט סידור התמונות הענק שהתחלתי, אבל אם את חושבת שתעמדי בזה או שאת מוכנה לשלם את המחיר אז זה מעולה! 

לי יש מנוי לתוכנת לייטרום כי איתה אני מעצבת את כל התמונות שלי לאינסטגרם ולבלוג. מה שכיף בתוכנה הזאת זה שהיא לא משמשת רק לעריכה אלא היא גם כלי נוח למיון התמונות. ככה שאם יש לך לייטרום – אין צורך לקנות תוכנה נוספת. אמנם היא לא חכמה כמו תוכנות אחרות שמיועדות אך ורק לזה, אבל היא עוזרת לסנן יותר בקלות מאשר באופן ידני. חוץ ממיון תמונות, אני מאוד ממליצה על לייטרום כתוכנה לעריכת תמונות ושימוש בפריסטים לעיצוב אחיד של התמונות. 2 ב 1 🙂

אם אין לך מסה כזו ענקית של תמונות – אפשר בהחלט למיין אותן גם ידנית בתיקיות הרגילות של המחשב. הכי נוח להציג preview של התמונה בצד ב"סמלים גדולים" כדי למיין בקלות ובמהירות.

ב. חלוקה לתתי תיקיות

אני אוהבת שכל התמונות והקבצים שלי מסודרים בתיקיות ותתי-תיקיות קטנות כדי שהכל יהיה מסודר בעין ושהחיפוש אחר כך יהיה קל יותר.

למשל, את כל התמונות שלי אני מסדרת לפי שנים ויוצרת תיקייה לכל שנה (2017,2018,2019…) אם יש לך המון תמונות תוכלי לסדר אותן אפילו לפי חודשים בתת-תיקייה. אני מסדרת את התמונות לפי אירועים למשל "פורים" > בתוך תיקייה 2018 או "חופשה באילת" > בתוך 2019. זה הרבה יותר ממקד ומקל על הארגון ועל החיפוש.

אם תלחצי קליק ימני על התמונה > מאפיינים > פרטים – יופיע לך התאריך שבו התמונה נוצרה. באופן הזה, שאם את ממש לא זוכרת מתי לקחת תמונה מסוימת תוכלי לבדוק שם ולמיין לתיקייה המתאימה.

סדר-בתמונות

3. דחיסה

אם אין לך כונן חיצוני ואת שומרת את התמונות על מחשב אבל לא רוצה לגמור לו את כל המקום ולהאט אותו – תוכלי להשתמש בדחיסה של התמונות לקובץ zip. זה בעצם אומר להקטין את כל התמונות בתיקייה כך שהן כאילו "יידחסו" והגודל שלהן יקטן בהתאם. זה רעיון מעולה לתיקיות מאוד גדולות שתופסות המון מקום ושאת לא משתמשת בהן לעיתים תכופות.

קליק ימני על התיקייה שאת רוצה לדחוס > שלח אל > compressed zipped folder 

סדר-בתמונות

כשתרצי לפתוח את התיקייה תוכלי ללחוץ שוב על קליק ימני ועל "חלץ". 
מה שכן – אם התיקייה מאוד מאוד גדולה תהליך הדחיסה והחילוץ ייקחו דקות ארוכות. 

4. שימור

כל שלושת השלבים הקודמים לא יהיו שווים בלי השלב הקריטי הזה – שימור. כדי לא להגיע עוד פעם למצב שאת טובעת בים של תמונות שאת לא יודעת מאיפה להתחיל למיין, חשוב שתיצרי לעצמך רוטינה, שגרה מסוימת, לשימור הסדר והארגון של התמונות.

הרוטינה שלי לשמור על סדר וארגון בתמונות ומסמכים

תחזוק חודשי

אני שמה לעצמי תזכורת קבועה אחת לחודש-חודשיים דרך הג'ימייל למיין את התמונות. מה הכוונה? זה אומר שפעם בחודש/חודשיים אני מגבה את התמונות שעוד לא גיביתי מהפעם הקודמת, מסננת וממיינת אותן בהתאם לשלבים שהראיתי. בעיניי זה אחד השלבים שהכי חשוב להתמיד בו אם את באמת רוצה לתחזק את כל הסדר הענק הזה שעשית. אחרת עוד פעם תיערם לך תיקייה עצומה של תמונות לא ממוינות ולא בטוח שתהיה לך עוד מוטיבציה להמשיך ולמיין.

תחזוק שוטף

למה לדחות למחר את מה שאפשר לעשות היום? את לא חייבת לחכות למיון החודשי כדי לשמור על סדר בקבצים שלך. למשל, ברגע ששולחים לי בוואטסאפ סטיקר, תמונה לא חשובה או קובץ שמע ממש ארוך ולא רלוונטי  – אני ישר מוחקת. נכון, אפשר לעשות את זה גם אחר כך ולשבת על הכל, אבל אני מעדיפה לחסוך לעצמי את האקסטרה עבודה הזאת ומה שאני יודעת שאני בכל מקרה לא אצטרך – מוחקת כבר עכשיו. מה גם שכל הדברים הקטנים האלו תופסים מקום מיותר.

LIGHT5ldpi

אקלקטיפ: התמונות והסרטונים ששולחים לך בוואסטפ יורדים באופן אוטומטי ונשמרים בפלאפון גם בלי שרצית? בהגדרות של הוואטסאפ תוכלי לסמן שהמדיה לא תרד באופן אוטומטי. ככה, אם יש קבוצה שמפיצה הרבה ספאם שאין לך בו צורך – זה פשוט לא יתפוס לך מקום וזמן.

יצירת סדר בתמונות

יצירת סדר אמיתי ונכון בתמונות אמנם מצריך משמעות ויצירת שגרה קבועה – אבל מבטיחה לך שבסוף הסדר שתיצרי יהיה כל כך מספק!

את משתדלת לגבות את התמונות ולמיין אותן בשוטף? יש לך טיפים מנצחים לשמירה על סדר בתמונות? שתפי אותי בתגובות 📷

אולי גם זה יעניין אותך

4 תגובות

  • דגנית
    08/04/2021 ב 17:44

    הי, תודה רבה על כל הטיפים! האם יש דרך שהתמונות שאני תיכף מוחקת מהמצלמה במכשיר שלי, יימחקו גם מהגיבוי האוטומטי של התמונות בגוגל?
    למען הסדר הטוב…. כדי שגם המקום בגיבוי ינוצל ביעילות ולא יכיל מסה של תמונות מיותרות, אלא רק את אלו שאני באמת מעוניינת לשמור.
    תודה רבה!

    מענה
    • האקלקטית
      10/04/2021 ב 15:41

      היי, קודם כל – אם את לא רוצה שגוגל יגבה לך יותר את התמונות את יכולה להגדיר את זה דרך הפלאפון באפליקציה של גוגל תמונות.
      לגבי מחיקה – אני חושבת שאולי את יכולה לעשות את ההפך, למחוק את התמונות מגוגל תמונות ואז לסמן למחוק אותם גם מהמכשיר. חוץ מזה, האלגוריתמים של גוגל תמונות גם השתפרו אז הוא מצביע על כפילויות, תמונות מטושטשות וכו' וכך אולי תוכלי לפנות מקום ולמחוק תמונות לא טובות 🙂
      בהצלחה!

      מענה
  • תמר
    02/11/2021 ב 18:11

    אשמח להבין למה את מבצעת גיבוי גם בכונן חיצוני ולא מסתפקת בגיבוי בענן.

    מענה
    • האקלקטית
      03/11/2021 ב 14:38

      אם הייתי בוחרת אחד מהם הייתי בוחרת בענן כי אין תלות פיזית והוא לא יכול להינזק.
      אני אוהבת שיש לי גישה בשני המקומות כי למשל אני עורכת תמונות שלא שמורות על המחשב ואין לי גישה לאינטרנט או לפעמים (וקרה לי) שלא כל מה שחשבתי שעלה לענן אכן עלה.
      אבל אם זה טו מאץ הייתי משתמשת בענן (:

      מענה

השאירו תגובה

דילוג לתוכן