תפריט
טיולים בחו"ל

סיורי גרפיטי מסביב לעולם – ההמלצות שלי

הפעם הראשונה שנחשפתי לקונספט של סיורי גרפיטי ומה זה בכלל אמנות רחוב הייתה בברוקלין בניו יורק ב- 2015. זו אחת החוויות שהכי זכורות לי מהטיול לניו יורק והיא גרמה לי להתאהב לגמרי בכל הנושא הזה של ציורי קיר ואמנות רחוב. מאז די התמכרתי לרעיון של סיורי גרפיטי במקומות שונים בעולם, אפילו בארץ, וזו אחת האטרקציות שאני לא מוותרת עליה בכל טיול לחו"ל.

graffiti-tour

אמנות רחוב או גרפיטי, כמו שגיליתי, היא עולם אמנותי שלם שלרוב משלב בתוכו לא רק אמנות קיר מרשימה אלא גם אמירה או ביקורת מסוימת של האמן על החברה או הממשל. מסתבר שהסיפור שעומד מאחורי הציור הוא לרוב מרתק ועוצר נשימה לא פחות מהציור עצמו. מהסיבה הזאת הרבה אמני גרפיטי רואים עצמם כאקטיביסטים באמצעות האמנות שלהם.

graffiti-tour

למשל, אמן הרחוב האנונימי הכי מפורסם בעולם – בנקסי – משתמש באמנות הרחוב כדי לעורר שיח חברתי לגבי נושאים שונים. לדוגמה, כבר הרבה שנים שהוא עושה אמנות רחוב על גדר ההפרדה במטרה לעורר את שיח השלום בין הישראלים לפלסטינים תוך שהוא מרמז בביקורת על המצב. ב- 2016 הוא אפילו הקים מלון שכולו בעיצוב גרפיטי בבית לחם ויצר הרבה כותרות. המלון אגב, מעוצב בצורה מתוחכמת ויפהפיה שמשלבת בין אמנות גרידא לבין אמירות חברתיות נוקבות אך מעודנות. למלון קוראים The-Walled-Off-Hotel במין משחק מילים מתריס כלפי רשת מלונות היוקרה וולדורף.

בנקסי ללא ספק החזיר את אמנות הרחוב לאור הזרקורים והפך אותה למשהו טרנדי אפילו למי שבכלל לא מבין באמנות. היצירות שלו נמכרות במיליוני דולרים והוא מצליח לשמר את המעמד והחשיבות של אמנות הרחוב בשיח הציבורי והפוליטי בכל רחבי העולם. אולי זו הסיבה שבשנים האחרונות קמות המון יוזמות לסיורי גרפיטי בערים שונות בעולם, ספרי אמנות רחוב הופכים פופולריים יותר ויותר ואפילו עיריות וממשלות שלאורך שנים התנגדו לציורי הקיר בשטחן מתחילות לשתף פעולה עם אמני הרחוב (לרוב מתוך עניין תיירותי או שיווקי).

graffiti-tour

בשנים האחרונות בכל עיר שביקרתי בה חיפשתי אמנות גרפיטי – בין אם במסגרת סיור עצמאי או מודרך, חינמי או בתשלום. דרך הסיורים האלה אפשר לגלות כל כך הרבה על העיר עצמה, על ההיסטוריה שלה וגם הרבה על מה שקורה בה היום – מחאות פוליטיות, ביקורת על נושא מסוים או סתם דרך נוספת לספוג את הוויב והאווירה של העיר או השכונה. ככה אני מרגישה שאני חווה את העיר לא רק כתיירת, אלא יכולה להתחבר ולהבין קצת את נקודת המבט של המקומיים – וזו התחושה שאני הכי אוהבת להרגיש כשאני מטיילת.

אז ריכזתי בשבילך אוסף סיורי גרפיטי שעשיתי ברחבי העולם כדי שתוכלי להתרשם ואפילו להרגיש בסיור וירטואלי קטן משלך 😉 אמנם חסכתי את כל ההסברים על מה שעומד מאחורי הציורים (בכל זאת צריכה להשאיר לך סיבה לנסוע ולשמוע בעצמך) אבל אני בטוחה שאת תתלהבי מהם כמוני 😊

הנה שש הערים [+בונוס] שמצאתי בהן אמנות רחוב עוצרת נשימה! 

מוכנה לצאת איתי לסיור גרפיטי ברחבי העולם? 🌎🎨

בושוויק - ברוקלין, ניו יורק (Bushwick)

העיר שחשפה אותי לעולם של אמנות רחוב ופשוט הדהימה אותי. הרבה פעמים מכנים את בושוויק "מוזיאון פתוח" וגם למי שאין עין אומנתית מיד ישים לב לכל ציורי הקיר, הצבעים וגם האמנים וההיפסטרים שמרכיבים את העיר הזאת. האמנות היא ללא ספק חלק מרכזי בהוויה של ניו יורק, ובשכונת בושוויק זה מורגש במיוחד.

אנחנו לקחנו סיור גרפיטי חינמי עם מדריך מעולה שממש חי ונושם את עולם אמנות הרחוב, מכיר את האומנים ואת הסיפור שמאחורי הציורים. אני לא זוכרת בדיוק דרך איזו חברה זה היה, אבל שמעתי המלצות על הרבה free tours כאלה בניו יורק אז פשוט תבחרי אחד ותהני! 😊

graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour

שורדיץ'- לונדון, אנגליה (Shoreditch)

אחד הסמלים של אמנות הרחוב הם שכונת שורדיץ' בלונדון. ציורים ברמה גבוהה מאוד שאי אפשר להישאר אדישים אליהם. הציורים הם שהופכים את השכונה לכ"כ מיוחדת וגם מביאים לשם לא מעט תיירים שמחפשים את ציורי הגרפיטי בעצמם או במסגרת סיור חינמי/בתשלום.
אני פיניתי כמעט יום שלם לשוטט בשכונה וגיליתי את אמנות הרחוב בעצמי. זו הייתה חוויה פשוט מדהימה. ספגתי את כל האווירה והוויב המגניב של השכונה הזאת עם בתי הקפה ההיפסטיריים לצד חנויות הבוטיק ולא הפסקתי לצלם את ציורי הקיר המדהימים שהיו בכל פינה. אם הייתי צריכה להשוות אותה אז אפשר להגיד ששורדיץ' היא הגרסה הקלאסית והמעודנת יותר של בושוויק. 

graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour

פלורנטין - תל אביב, ישראל

מסתבר שגם בישראל יש קהילה מאוד גדולה של אמני רחוב וגרפיטי והם מתרכזים בעיקר בתל אביב. אני נגנבתי כשגיליתי שיש סיורים מודרכים בעקבות אמנות הרחוב של יפו ופלורנטין והייתי חייבת להירשם כדי לראות איזו אמנות רחוב מסתתרת ממש כאן מתחת לאף. ממש הופתעתי לטובה! ציורים ברמה גבוהה, עם אמירה – פוליטית או לא – מאוד חזקה. זה מרתק במיוחד כשמבינים את המקום שממנו באים האומנים שמוחים על יוקר המחיה, הפוליטיקה המקרטעת או סתם מביעים את האמנות שלהם בדרכים יצירתיות.

אני עשיתי את הסיור דרך פאנזינג ואני ממליצה בחום על הסיורים שלהם. שווה להיכנס מידי פעם לאתר שלהם ולראות אילו סדנאות, קורסים, הרצאות או טיולים חדשים הם מציעים. המחירים באמת שווים.

הנה כמה מציורי הקיר שאני הכי אהבתי בפלורנטין.

graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour

ברלין, גרמניה

את הסיור בברלין עשיתי ממש לא הרבה זמן אחרי הסיור בניו יורק והוא היה מרתק לא פחות. היסטוריה שונה, תרבות שונה, אווירה שונה.
גם כאן עשיתי סיור חינמי, שהיה אפילו מעניין יותר כי העבירה אותו אומנית רחוב לשעבר שהייתה נרקומנית ונגמלה לפני שנים. היא סיפרה איך בעבר עיריית ברלין רדפה את ציירי אמנות הרחוב והענישה אותם ואיך היום היא מבקשת מהם לצייר עבורה ציורי גרפיטי כדי למשוך תיירים. כחלק מהסיור טיילנו בשכונות קצת פחות מוכרות בברלין וזה ממש הוסיף לחוויה.
אם ביקרת או תבקרי בברלין אי אפשר לפסוח על חומת ברלין המפורסמת שמאז נפילתה הפכה מקור להבעת מחאה ברמה גלובלית וכיום היא מפורסמת בזכות אמנות הגרפיטי שמכסה את הבטון האפור ואולי גם את העבר שהוא מסמל עבור גרמניה כולה.

graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour

מונטיוודאו, אורוגוואי (Montevideo)

האמת, בכלל לא ציפיתי למצוא אמנות רחוב כזאת מרשימה במונטיוודאו. היינו שם בערך יומיים כדי לחוות את העיר והתרבות אבל ברגע שהגענו אליה לא היינו יכולים שלא לשים לב לכל הקירות הצבעוניים והציורים המרשימים שקישטו כל פינה בעיר. מהר מאוד גילינו שזה חלק מהתרבות של המקום.
חיפשתי סיורי גרפיטי בכל מקום ולצערי לא מצאתי, אבל כן מצאתי משהו מדהים ממש! מסתבר שמישהו העלה לגוגל מפה עם סימון של מלא מקומות שיש בהם ציורי גרפיטי בכל אורוגוואי, חלקם אפילו בצירוף תמונה. פשוט עשינו סיור בעצמנו! בחרנו כמה נקודות על המפה והלכנו לראות אותם. זה היה מעולה! כן, לפעמים הציורים השתנו או כבר לא היו שם, אבל רוב הזמן המפה הזו קלעה בול. אם את מטיילת באורוגוואי וחובבת אמנות רחוב – לא לפספס!

graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour

נהר הדנובה - וינה, אוסטריה (Donau Kanal)

כמו שאת יודעת לוינה יש עבורי פינה חמה בלב אחרי שביליתי בה 5 חודשים בתור סטודנטית. בזמן הזה חקרתי בה כל פינה ופינה, כשהפינה אהובה עליי במיוחד הייתה הטיילת שלאורך הדונבה. מספר פעמים בשבוע (כשלא ירד שלג) הייתי יורדת בתחנת המטרו שליד הדנובה ורצה לאורך הטיילת עד לתחנה הבאה. מה שהיה הכי כיף זה שכל פעם כשיצאתי לרוץ גיליתי ציורי גרפיטי חדשים ככה שאף פעם לא היה משעמם 🙂
הרבה פעמים האמנות התייחסה למחאה פוליטית נגד הממשלה באוסטריה, בעיקר ביחס למדיניות האנטי-הגירה במדינה, אבל יש בטיילת גם הרבה ציורי קיר משעשעים וצבעוניים מאוד.

אני לגמרי ממליצה להעביר אחר צהרים נעימים בהליכה לאורך הדנובה (בשתי גדותיה) וליהנות לא רק מהנהר היפיפה אלא גם מהציורים המרשימים שיש לאורכו.

graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour

בונוס - גלריה מינוס 430, ים המלח

אולי לא היית מצפה למצוא בים המלח גרפיטי, אבל מסתבר שדווקא שם יש את אחד המיזמים היפים והעוצמתיים ביותר של אמנות רחוב.
ב-2019 קם מיזם מדהים בשם Gallery Minus 430 להגברת המודעות למצבו העגום של ים המלח וכניסיון למנף את התיירות באזור. כן, 430 מטר מתחת לפני הים נמצאת הגלריה הנמוכה ביותר בעולם. מדובר בגלריה פתוחה של אמנות גרפיטי על קירות של מבנים נטושים ממש ליד חוף קלי"ה.

נשמע מסקרן לא? אז בהזדמנות הראשונה שהייתה לי הלכתי לראות במה מדובר. מצד אחד הופתעתי לגלות שהמקום איך לומר, לא הכי מטופח. המבנים נשארו נטושים כמו שהם והאזור כולו עפר ואבנים. מצד שני, דווקא זה לדעתי מחדד את הביקורת שניסו האמנים להעביר לגבי מצבו הלא-מזהיר של ים המלח.
אז אם את כבר נוסעת לנפוש במקום הכי נמוך בעולם – בהחלט שווה לעשות שם עצירה בדרך.

graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour
graffiti-tour

כבר נגמר? 🙁
אולי לעכשיו אבל מבטיחה לעדכן את הפוסט ממקומות חדשים שאגלה. 😊
מקווה שגרמתי לך להתעניין באמנות רחוב ואולי אפילו לעשות סיור בעקבות אמנות גרפיטי מיוחדת שיכולה להתחבא, מי יודע, גם ממש מתחת לאף.

מכירה מקום עם אמנות רחוב מרשימה במיוחד? עשית סיור גרפיטי בלתי נשכח? כתבי לי בתגובות 😊

8 תגובות

  • מור
    05/07/2020 ב 20:02

    וואו מרתק! לגמרי עשית לי חשק לעשות סיור גרפיטי כזה 🙂

    מענה
    • האקלקטית
      05/07/2020 ב 22:45

      אולי אי אפשר בחו"ל אבל יש כמה מקומות שווים בארץ! יפו, פלורנטין, חיפה…

      מענה
  • איריס שטרן
    06/07/2020 ב 08:39

    מקומות נוספים: רומא, באזור ostiense!, בסן פרנציסקו, ברובע של תושבים מדרום אמריקה. ציור גרפיטי מקסים בגן אלפרד ביר ברמת אביב ג.

    מענה
    • האקלקטית
      06/07/2020 ב 13:07

      תודה על ההמלצות! מקווה שבקרוב אוכל לבקר גם בהם 🙂

      מענה
  • אני גם אוהבת לצלם גרפיטי בכל מקום שאני נמצאת בו

    מענה
  • שגית זליגר
    08/01/2023 ב 22:51

    גם אני מאוד אוהבת אמנות רחוב ומחפשת אותה בכל מקום שאני מגיעה אליו . הייתי בסיור גרפיטי מרתק באתונה . ובפאפוס גיליתי לבד אמנות רחוב גם מרתקת .
    אם את יודעת על סיור כזה במילאנו או ברגמו אשמח לשמוע . תודה

    מענה
    • האקלקטית
      10/01/2023 ב 08:03

      לא מכירה ספציפית במילאנו וברגמו, אני יודעת שיש ברומא אבל לא הספקתי לנסות. אם מצאת מקום מעניין – תחזרי לעדכן 🙂

      מענה

השאירו תגובה

דילוג לתוכן